O infolinii AA

Jaki jest cel uruchomienia infolinii AA oraz dyżurów internetowych
Celem uruchomienia Infolinii AA oraz dyżurów Internetowych On-Line jest doprowadzenie do sytuacji, w której pod jednym numerem telefonicznym czynnym całą dobę we wszystkie dni tygodnia osoba potrzebująca pomocy może skontaktować się z dyżurującym Anonimowym Alkoholikiem. Coraz więcej młodych ludzi trafia do Wspólnoty AA za pośrednictwem ogólnodostępnej sieci internet. Zazwyczaj wstyd nie pozwala im na kontakt telefoniczny. Internet daje większe poczucie anonimowości. Dla tych młodych ludzi zazwyczaj internet jest pierwszym kanałem kontaktowym ze Wspólnotą AA. Chcemy być obecni również w Internecie by służyć naszym doświadczeniem młodym ludziom (i nie tylko) by zaoszczędzić im lat cierpień, których my doświadczyliśmy nim trafiliśmy do AA.

Czy uruchomienie Infolinii ułatwi kontakt z AA
Doświadczenie Wspólnot z innych krajów dowodzi, że tak. Przemawiają za tym min. następujące argumenty:

Wydłużenie czasu działania i dostępność numeru kontaktowego AA.
Jak wiadomo nie wszystkie regiony zapewniają ciągłość funkcjonowania własnych telefonów informacyjnych we wszystkie dni tygodnia. Są regiony, gdzie telefon informacyjny działa tylko 2 dni w tygodniu. Zatem kontakt z AA w tym regionie dla osób potrzebujących pomocy jest utrudniony a czasami niemożliwy. Zastosowanie infolinii znosi te ograniczenia. Osoba potrzebująca pomocy, niezależnie z jakiego regionu dzwoni, uzyska połączenie z dyżurującym Anonimowym Alkoholikiem. Jeśli telefon kontaktowy regionu jest w danym momencie nieczynny lub zajęty infolinia automatycznie przełączy połączenie do innego regionu AA.

Łatwiejsza nagłośnienie w społeczeństwie informacji o numerze kontaktowym AA.
Uważamy, ze o wiele skuteczniej jest propagować w książkach adresowych oraz innych mediach jeden numer telefoniczny pod łatwo identyfikowalną nazwą ,,Anonimowi Alkoholicy” niż kilkanaście różnych numerów telefonicznych jak to ma miejsce obecnie. Uważamy również, że przy jednym numerze telefonicznym realne staje się wyprodukowanie uniwersalnego spotu dla Telewizji, dzięki któremu informacja o AA dotrze do większej liczby odbiorców niż za pośrednictwem innych mediów. Powyższe argumenty potwierdzają doświadczenia innych krajów, w których infolinia działa już od kilku lub kilkunastu lat.

Jaki obszar terytorialny obejmuje infolinia AA
Infolinia swoim zasięgiem obejmuje terytorium całej Polski. Z każdego zakątka Polski osoba potrzebująca pomocy, gdy zadzwoni na numer infolinii, zostanie połączona w pierwszej kolejności z najbliższym jej miejsca zamieszkania PIK (Punktem Informacyjno-kontaktowym Regionu AA) lub jeśli jest to niemożliwe z najbliższym wolnym numerem kontaktowym AA, który jest obsługiwany przez dowolny czynny PIK w Polsce.

Czy Regiony AA muszą przystąpić do projektu infolinii?
Nie. Przystąpienie do projektu jest całkowicie dobrowolne. To Anonimowi Alkoholicy głosem swoje Konferencji Regionalnej decydują czy chcą wziąć udział w projekcie infolinii czy też nie. Należy jednak pamiętać, że jeśli region nie chce lub nie może uczestniczyć w projekcie to jego strefa numeryczna (zgodnie z podziałem numerów kierunkowych TPSA) obszaru terytorialnego, który zajmuje, będzie obsługiwana przez inne regiony uczestniczące w projekcie infolinii AA (…).

Jakie warunki musi spełniać region by móc uczestniczyć w projekcie infolinii?
Wymagamy, aby region powołał Koordynatora ds wdrożenia Infolinii AA, którego zadaniem będzie przygotowanie służb regionu do obsługi infolinii. Koordynator uczestniczy w Komitecie sterującym ds wdrożenia Infolinii na poziomie Służby Krajowej AA. Służba koordynatora ds wdrożenia infolinii jest służbą zadaniową tak więc nie podlega kadencji ani rotacji. Decyzje o powołaniu tej służby podejmuje Konferencja Regionalna. Służba ta ustaje w momencie gdy region zostanie przyłączony do infolinii – wtedy zalecamy aby powołać służbę związaną ze stałą obsługą infolinii np.: koordynatora ds obsługi infolinii. Służba tego typu podlega już rotacji i objęta jest kadencją. Zostawiamy swobodę, wedle uznania regionu, jaki okres kadencyjności nadać tej służbie lub czy w ogóle ją powoływać. Być może w danym regionie funkcjonują inne rozwiązania, które zabezpieczą ciągłość obsługi infolinii i służba koordynatora jest w tej sytuacji zbędna. Ważne jest dla nas aby odróżniać służbę związaną z wdrożeniem infolinii od służby związanej z jej stałą obsługą. Nie chcemy aby na etapie wdrożenia, kiedy koordynator rozpoczął już działania i ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia procesu dołączenia regionu do infolinii, objęła go rotacja wynikająca z kadencyjności służb. Dlatego takie są nasze sugestie odnośnie służby Koordynatora ds wdrożenia infolinii.

Wymagamy aby region dysponował telefonem kontaktowym i miał stabilną obsługę tego telefonu przez służby AA. Ważne jest aby Fundacja BSK AA była abonentem telefonu a nie inny podmiot prawny lub osoba fizyczna. Chodzi nam oto by ograniczyć ryzyko przekazania telefonu w ,,obce ręce” w okresie gdy jest on przyłączony do Infolinii AA. Jeśli natomiast bezpośredni abonament telefonu przez BSK nie jest możliwy to koniecznie prosimy sporządzić odpowiednie umowy (z udziałem naszych prawników) , które gwarantują nam swobodny dostęp do telefonu w okresie gdy jest on podłączony do Infolinii.

Wymagamy aby służby regionu cykliczne organizowały warsztaty (raz na 3 miesiące) pt: Jak nieść posłanie AA przez infolinię i internet.

Zalecamy aby Telefon dostępny był w miejscu, które są pod opieką służb – wskazane aby tym miejscem był Punkt Informacyjno-Kontaktowy Regionu.

Zalecamy aby wraz z telefonem w PIK dostępny był komputer z przyłączem do internetu oraz wdrożone w regionie służby Łączników Internetowych lub inne służby zajmujące się informacją wewnętrzną regionu.

Zalecamy aby równolegle do dyżuru przy infolinii pełniony był dyżur w internecie. Doświadczenie pokazało, że tego typu dyżury wzajemnie się uzupełniają.

Zalecamy prowadzenie dziennika dyżurów, do którego wpisywane będą następujące informacje: Dane dyżurnego (imię. Grupa, intergrupa) data i godzina połączenia, jakiej pomocy/informacji udzielono, jeśli kontakt z osobą dzwoniącą przejmuje Grupa 12 – Kroku należy ten fakt odnotować w dzienniku, czas połączenia w minutach. Szczegółowe dane odnośnie prowadzenia dziennika zostaną przekazane w terminie późniejszym. Zależy nam na tym aby prowadzić już od początku funkcjonowania infolinii AA w miarę solidną statystykę połączeń oraz skierowań na inne służby. Powyższe działania są bezpośrednio związane z planowanym uruchomieniem Grupy 12- Kroku gdzie tego typu statystyki będą na bieżąco przetwarzane.

W jakim czasie Region może być podłączony do Infolinii?
Jeśli region spełnia wymagane warunki może być podłączony do infolinii w ciągu 12 miesięcy od momentu podjęcia decyzji przez Konferencję Regionalną o przystąpieniu do projektu. Szczegółowy termin ustalany jest jednak przez Komitet sterujący wdrożeniem w uzgodnieniu z BSK i przy akceptacji Rady Powierników. Jesteśmy zobowiązani brać pod uwagę nie tylko oczekiwania regionu ale również uwarunkowania techniczne operatora infolinii jak i również naszą zdolność finansową.

Czy telefon informacyjny regionu po podłączeniu do infolinii będzie działał nadal na swoim dotychczasowym numerze?
Tak. Telefon będzie funkcjonował niezależnie od infolinii. Będzie odbierał połączenia przychodzące z infolinii ( zgodnie ze scenariuszem działania infolinii) oraz połączenia bezpośrednio kierowane na niego.

Jaki jest koszt połączenia z infolinią?
Koszt jest zależny od operatora telekomunikacyjnego od którego przychodzi połączenie. Standardowo koszt jednej minuty nie powinien przekroczyć kwoty 25 groszy. Koszt ponosi osoba dzwoniąca.

Jak często planowana jest zmiana scenariuszy funkcjonowania infolinii?
Przewidujemy, że nie częściej niż raz na 12 miesięcy. Najbliższa zmiana scenariusza działania infolinii nastąp na początku 2011 roku.

Jak wygląda obecny scenariusz działania infolinii?
Obecnie w projekcie infolinii uczestniczą cztery regiony Warszawa, Katowice, Białystok, Dolnośląski oraz Fundacja BSK AA. Strefy numeryczne oraz godziny dostępności infolinii zostały tak podzielone, że w efekcie mamy stałą obsługę infolinii na całym terytorium polski w następujących dniach i godzinach:
od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-21:00 oraz soboty i niedzielę w godzinach 16:00-21:00.

Skip to content